Vad du bör tänka på vid installation av laddbox för elbil

Marknaden för elbilar har exploderat de senaste åren och ser i framtiden ut att växa sig ännu större. Många av de största biltillverkarna har gått ut med löften om att växla delvis eller helt till elbilstillverkning. Bland annat har Volvo satt upp målet att år 2025 ska hälften av alla bilar som säljs vara elbilar. Volkswagen har gått ut med att 70 procent av alla bilar som säljs i Europa 2030 kommer att gå på el.

Om du själv funderar på att skaffa en elbil, eller har redan införskaffat en, är nästa steg att installera en elbilsladdare. Det finns en rad olika leverantörer som erbjuder laddboxar och de hjälper även till med installation. Innan man får laddboxen installerad finns det några saker som kan vara bra att tänka på.

Olika typer av laddboxar

Med en laddbox installerad på uppfarten, i garaget eller på husväggen laddar du enkelt din elbil. Du behöver bara koppla in laddsladden och sedan laddar bilen upp lika enkelt som du laddar en mobiltelefon. 

Det är i dagsläget inget måste att ha en laddbox när man laddar för privat bruk. Däremot kan det innebära en säkerhetsrisk att ladda via ett vanligt uttag. Det är viktigt att man säkerställer med en elektriker att anläggningen klarar av hög belastning. Laddbox rekommenderas då det är ett säkrare alternativ och ger normalt sett en snabbare och mer effektiv laddning.

Vad kostar en laddbox?

En laddbox kostar idag mellan 5 000 och 12 000 kronor, beroende på effektivitet och funktion. Vissa laddboxar erbjuder bara uppladdning, medan andra har ytterligare funktioner såsom styrning och övervakning samt en snabbare uppladdningskapacitet. Med en så kallad smart laddbox kan du övervaka laddningen när du inte är hemma och bli notifierad om något är fel. Därtill kan du styra och schemalägga laddningen med någon av dina mobila enheter.

Utöver kostnaden för laddboxen betalar du även för installationen. Installationsavgiften ligger på mellan 2 000 och 10 000 kronor beroende på husets och elsystemets förhållanden. Från och med 2018 är det möjligt att få bidrag vid både köp och installation av laddbox. Det så kallade ladda hemma-bidraget kan ge stöd upp emot 10 000 kronor per laddstation och fastighet.

Olika typer av laddkontakter och laddhastighet

Det finns numer fem olika typer av laddkontakter som varierar beroende på vilken elbil man har. Den vanligaste laddkontakten är typ 2 vilket är en standardkontakt inom EU och vanligast hos europeiska elbilar. Att ha en typ 2-kontakt är även en förutsättning för att kunna ta del av ladda hemma-bidraget. En typ 2-kontakt är anpassad för normalladdning vilket innebär att bilen laddas med en strömstyrka på 10 eller 16 A och har en laddningstid på cirka 5–6 timmar.

Typ 1-kontakt är en enfaskontakt som används främst hos asiatiska biltillverkare och har lägre maxeffekt och strömstyrka. CHAdeMO används bland annat av flertalet japanska bilmärken som Nissan och Subaru. De erbjuder snabbladdning med likström. Likaså har CCS-kontakten, som återfinns hos bilar som Audi och Volkswagen, snabbladdning, men med växelström. En snabbladdning kräver högre effekt men laddar upp bilen på 20–40 minuter.

Slutligen finns Tesla-kontakten. Den ledande elbilstillverkaren har egna snabbladdningsstationer och laddar med 120kW.

Viktigt att tänka på vid installation

När du valt en leverantör av din laddbox är det viktigt att du kontrollerar att du får en komplett installation med förbesiktning, slutbesiktning och kvalitetskontroll inkluderat. Se till att allt är med på offerten så att du inte får några oväntade utgifter. Därtill är det viktigt att laddboxen installeras i en miljö där den inte riskerar att få fuktskador. Sedan är det bara att ladda och köra!